Hoe zorg je als vereniging voor blije vrijwilligers? – Deel 2

Alle verenigingen werken met en draaien op vrijwilligers. Klein of groot, er zijn altijd diverse administratieve en secretariële werkzaamheden die komen kijken bij het dagelijkse reilen en zeilen van een vereniging. Van praktische zaken als het bijhouden van de ledenadministratie en lijstjes bijhouden, tot uitvoer en beleidszaken.

De meeste verenigingen steunen op een kleine groep vrijwilligers, die één of meerdere taken op zich nemen en deze naar hun beste kunnen uitvoeren. Wanneer een vereniging bloeit en groeit in het aantal leden, worden deze werkzaamheden steeds uitgebreider en vragen ze ook meer tijd van de vrijwilligers. Het werk en de vele administratieve handelingen die hierbij komen kijken leggen een druk op deze betrokken mensen. Met als gevolg dat vrijwilligers stoppen vanwege de hoeveelheid tijd die hiervoor gevraagd wordt. En nieuwe vrijwilligers zijn vaak lastig te vinden.

In deze serie denken wij graag met uw vereniging mee en bespreken we de mogelijkheden die er zijn om de vrijwilligers binnen een vereniging te kunnen ontlasten. Met als resultaat blije vrijwilligers en een toekomstbestendige vereniging!

Marketing en Communicatie

Het vinden van een juiste communicatiestrategie voor een vereniging kan erg lastig zijn. Dit is een typisch onderwerp waar vaak, bij gebrek aan tijd en kennis binnen de vereniging, te weinig aandacht aan wordt besteed. Het is echter wel een onderwerp dat erg belangrijk is. Want door het actief communiceren van de activiteiten van de vereniging en het delen van informatie, blijven de leden ook actief betrokken bij de vereniging. Daarnaast helpt een actieve communicatie strategie ook bij het vinden van nieuwe leden, waardoor een vereniging kan blijven groeien.

Website

Een eerste visitekaartje voor een bedrijf of organisatie, is tegenwoordig de website. Wanneer deze fris oogt, makkelijk te bedienen is en er regelmatig nieuwe artikelen worden geplaatst, is de eerste stap al genomen. Een dergelijke website nodigt mensen uit om verder te lezen, zal leden actiever en vaker terug laten keren naar de website en zal nieuwe leden een goed beeld geven van de vereniging. Het is zeker niet nodig om een enorm uitgebreide website te hebben die tweemaal per jaar wordt vernieuwd, maar het is wel goed een aantal vaste momenten in een jaar te plannen om kritisch naar de huidige website te kijken. Stel daarbij de vragen:

• Is de informatie op de website nog actueel?
  • Wat willen we uitstralen en bereiken met onze website?
  • Hoe gebruiken bezoekers de website?

Vraag daarnaast ook eens aan een aantal huidige leden hoe zij de website ervaren qua gebruiksgemak en wat zij graag zouden zien aan veranderingen. Daarnaast kan een website een goed medium zijn om te worden ingezet voor ledenwerving, dus vergeet ook dit aspect zeker niet te bekijken en actueel te houden.

Social Media

Naast een website zijn ook social media zeer geschikt om de communicatie met leden actief te houden. Bekijk hier goed welk kanaal past bij de vereniging en loop niet te hard van stapel. Het is beter te beginnen met één kanaal en dit uit te breiden bij succes, dan om direct in zeven sloten tegelijk te lopen en overal te willen zijn. Dit is niet handig en de sleur volgt dan snel, wat het moeilijker maakt de juiste content te blijven maken.

Nieuwsbrieven

Veel verenigingen hebben al een variant van papier, maar een email nieuwsbrief kan tegenwoordig strak worden vormgegeven en met een druk op de knop bij alle leden worden bezorgd. Een goede template zorgt ervoor dat het maken van de nieuwsbrief weinig tijd kost, en daarnaast is het een prima medium om te gebruiken ter promotie van de website en social media kanalen.

Hoe een goede (online) communicatiestrategie kan worden ingevuld, kan lastig zijn. Per 1 mei j.l. kunnen wij u ook hierbij ondersteunen! Vereniging Zonder Zorgen heeft in Laurine Simkens een Online Marketeer aangetrokken die uw vereniging kan ondersteunen in het opzetten, uitwerken en invullen van een goede (online) communicatie strategie. Van website ontwerp of aanpassingen, tot advies over social media en van workshops tot het online werven van nieuwe leden. Met een brede marketingachtergrond en een passie voor alles wat online gebeurt, kan Laurine de juiste mix samenstellen voor uw vereniging.

Heeft u interesse in een vrijblijvend gesprek? Neem dan gerust contact met ons op!